Oppiminen
Kirjat yksilön oppimisesta
Kirjat yksilön oppimisesta
Lehtipuu, Unna & Mustakallio, Antti: Elämäsi paras puhe
Kirja kokoaa ytimekkäästi ja notkeasti sivuilleen sekä klassiset että nykyaikaiset vaikuttamisen teoriat. Opit tekemään vaikutuksen puheellasi ja saat käytännönläheisiä työkaluja, kuten helposti sovellettavia kaavoja ja
Saari: Aki Hintsa – Voittamisen anatomia
Mika Häkkinen, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel jne. – Oskari Saaren kirjoittama Aki Hintsa – Voittamisen anatomia on ainutlaatuinen tarina F1-maailman huipulta, jossa suomalainen,
Tuominen: Juu ei – pieni kirja priorisoinnista
Tuomisen Sakun kirja on erinomainen oman ajanhallinnan opas: ”Parhaat ovat todella hyviä tunnistamaan olennaisen ja keskittymään siihen.” Hyvässä elämässä on kirjoittajan mukaan olennaista tehdä merkityksellisiä
Hakala: Uteliaisuus
Kirjassa ahkera ja mielenkiintoisiin aiheisiin paneutuva kirjoittaja pureutuu uteliaisuuden salaisuuksiin. Hän kertoo aivotutkijoiden uusimmista löydöksistä sekä tutkimuksista, jotka paljastavat uteliaisuuden merkittäväksi tekijäksi monenlaisen menestyksen taustalla.
Maury, Tuomila & Meretniemi: Hoppu on hanurista – 12 askelta kiireen kitkemiseen
Me kaikki haluamme elämältä merkityksellisyyttä, hyvinvointia ja kiireettömyyttä. Maury, Tuomila & Meretniemen kirjan tarkoitus onkin antaa rohkeutta, oivalluksia ja käteviä ja toimivia työkaluja kiireen passittamiseksi
Kross, Ethan: Sisäinen hälinä – Miksi ajatukset ylikuumenevat ja miten sitä voi välttää
Tämä huikea aivotutkimusta, käyttäytymispsykologiaa ja kiehtovia anekdootteja yhdistelevä menestysteos tarjoaa käytännönläheisiä neuvoja negatiivisen ajatuskierteen katkaisemiseen. Se näyttää, miten sisäiset keskustelut muovaavat elämäämme ja kuinka oikeiden
Tuomilehto & Vornanen: Nukkumalla menestykseen
Uni vaikuttaa terveyteemme enemmän kuin haluamme uskoa. Unihäiriöt ovat nykyisin jo kansansairaus: nukumme vähemmän ja huonommin kuin koskaan aikaisemmin. Mutta ei hätää – on olemassa
Grant, Adam: Think again – The Power of Knowing What You Don’t Know
Oppimisessa on oltava selvä fokus. Kuitenkin poisoppiminen ja uudelleen vanhan oppiminen vaativat paljon enemmän, sillä ne vaativat rohkeutta ylittää oma mukavuusalueensa. Kirjoittaja auttaa meitä rakentamaan
Roiha & Polso: Onnistu eriyttämisessä – Toimivan opetuksen opas
Opettajat joutuvat päivittäin pohtimaan, millä tavalla kukin oppilas pääsee oppimisessaan parhaiten eteenpäin omien tavoitteidensa ja vahvuuksiensa mukaisesti. Erityistarpeiden huomioiminen onnistuu parhaiten opetusta eriyttämällä. Tässä kirjassa
Dweck: Mindset – Menestymisen psykologia – Kuinka voimme toteuttaa piileviä kykyjämme?
Carol S. Dweckin kirja kertoo muuttumattomuuden ja kasvun asenteista. Ne vaikuttavat mahdollisuuksiin elämässä enemmän kuin lahjakkuus tai luonteenpiirteet. Kirja paljastaa, miksi taitojen ja älykkyyden ylistäminen
Luostarinen & Nieminen: Arvioinnin käsikirja
Arvioinnin käsikirja auttaa tarkastelemaan omia arviointikäytäntöjä ja haastamaan omaa ajattelua. Se syventää arviointiosaamista ja selkiyttää laajasti arvioinnin eri näkökulmia. Kirja tarjoaa tuoreinta tutkimustietoa, monipuolisia harjoituksia
Lonka: Oivaltava oppiminen
Lonkan Oivaltava oppiminen yhdistää älyn, tunteen ja luovuuden. Kaikki suuret tieteen ja taiteen saavutukset ovat syntyneet ihmettelyn ja uteliaisuuden kautta. Kirja tarjoaa oivaltavan oppimisen avaimet.
Liukkonen: Kuka hallitsee mieltäsi?
Verenpaine nousee. Hengitys ja sydämen syke tihenevät. Stressihormoneja erittyy. Olet tulkinnut, että edessäsi on vaativa tilanne. Kielteiset mielikuvat tuottavat epäsuotuisia tunteita ja kehollisia reaktioita, myönteiset
Huotilainen: Näin aivot oppivat
Huotilaisen kirjassa esitellään yleistajuisesti ja monipuolisesti aivotutkimuksen tuloksia. Esimerkkien avulla pääset mukaan jännittävään palapelin kokoamistehtävään: Mikä tämän yksittäisen tuloksen merkitys aivotutkimuksen kokonaisuudessa voi olla? Mitä
Himanka: Korkein opetus
Mitkä ovat opettamisen lähtökohdat yliopistossa ja korkeakoulussa? Tämä Himangan teos asettaa korkeakoulu-pedagogiikan historialliseen ja filosofiseen kontekstiin sekä korostaa oppimisen tutkimuksen monialaisuutta. Nykyään korkeinta opetusta rajoitutaan usein
Toivola, Peura & Humaloja: Flipped Learning – Käänteinen oppiminen
Kirja pohjautuu Marika Toivolan väitöskirjatyöhön sekä Pekka Peuran ja Markus Humalojan käytännön työhön opettajuuden ja oppimiskulttuurin kehittämisessä. Luin tämän vasta nyt kolme vuotta kirjan ilmestymisen
Sutela, Katja: Näkyväksi tekemisen taito
Tässä teoksessa pureudutaan siihen, miten tärkeä merkitys oppilaan kohtaamisella ja luokan ilmapiirillä on oppimiselle. Tekijä on pyrkinyt osana musiikkikasvattajan työtään tekemään näkyväksi oppilaan osaamista ja
Välijärvi ym.: Maailma muuttuu – muuttuuko koulukin?
Kesäkuisena aamuna neljä nuorta opiskelijaa starttaa Armi-minibussillaan tutkimusmatkalle. Matkan tuloksena syntyy kirja, joka on kattava läpileikkaus suomalaisten oppimiskokemuksista. Yksittäisiä ihmisten tarinoita peilataan tutkimustietoon ja havaintoihin
Malmelin, Nando: Avoimuus uudelle – Tulevaisuuden avaintaito
Avoimuutta tarkastellaan kirjassa tulevaisuuden avainkykynä. Erityisen tärkeää avoimuus on, kun etsitään ja luodaan uutta. Sitä tarvitaan myös, kun on tarpeen tunnistaa ja hyödyntää uusia mahdollisuuksia
Venäläinen: Flow-tila – Tietotyön viisain vaihde
Flow-tila on käsite, josta moni on kuullut, mutta jonka harva tuntee. Tuon maagisen aikaansaamisen tilan ajatellaan usein olevan vain taitelijoiden ja urheilijoiden saavutettavissa. Todellisuudessa se on lähempänä
Miao: Kasvun asenne oppimisessa
Miten opimme tunnistamaan uusia oppimisen mahdollisuuksia siellä, missä aikaisemmin näimme esteitä? Miten hyödyllisiä haasteita voi huomioida oppimisen tukimuotojen kehittämisessä? Moni omaksuu koulu-uran varrella uskomuksia, jotka
Beverley, Grace: Working Hard, Hardly Working
Tänä päivänä nuoret ihmiset eivät halua enää välttämättä istua viittätoista vuotta jossakin yhtiössä oppimassa toimialan voidakseen kiivetä yhtiö hierarkiassa ja saada lopuksi ansaitsemansa eläkkeen. Mieluummin
Norrena: Opettajan vaikeat kysymykset
Tämä kirja kertoo opettajan työn kysymyksistä, jotka haastavat opettajan ajattelun, jaksamisen, kutsu-muksen ja lopulta hyvinvoinnin. Opettaja on vaikeiden kysymysten äärellä päivittäin. Hyvin suuri osa kouluyhteisöjen
Senge: The Fifth Discipline Revised and Updated
Luin kirjan vuonna 1994 ja eteeni avautui aivan uusi maailma oppivien organisaatioiden kanssa. Kirjaa on myyty jo yli kolme miljoonaa kopiota maailmanlaajuisesti. Tämä painos sisältää
Salmela-Aro: Motivaatio ja oppiminen
Salmela-Aron kirjassa pohditaan motivaation ja oppimisen yhteyttä niin käytännön opetustyön kuin uuden motivaatiotieteen kannalta. Asiaan paneudutaan esimerkiksi kaveriverkostojen, opettajan roolin, eri oppiaineiden sekä kouluinnon ja
Ojanen: Otatko opiksesi?
Mikko Ojasen kirja on oppimisen lyhyt oppimäärä, joka antaa konkreettisen selviytymispaketin erilaisiin oppimistilanteisiin. Mitä teet, kun haluat oikeasti yltää parempiin oppimistilanteisiin? Jos et opi lukemalla,
Huotilainen & Moisala: Keskittymiskyvyn elvytysopas
Ympäröivä maailma vetää meitä kohti säheltämistä, kuormittumista ja lyhytjänteisyyttä. Keskittymiskyky ei ole mikään annettu ominaisuus, jota toisilla on ja toisilla ei ole, vaan keskittymiskyky on
Siefen, Hanna: Uteliaisuuden taito – Kun oppiminen on tietämistä tärkeämpää
Kirjan mukaan on aika oppia tunnistamaan arkisen oppimisen psykologiset esteet ja rakentaa rinnalle uteliaisuuden taito. Emme ole uteliaita ainoastaan välttääksemme epämukavuutta vaan myös saadaksemme positiivisia
Sandberg: Pedagoginen tuki – Perusopetuksessa ja toisella asteella
Joustavasti ja pitkäjänteisesti tuettu oppimispolku on tärkeää jokaiselle lapselle ja nuorelle. Tämä käsikirja tarjoaa käytännönläheistä apua yksilöllisten tuen tarpeiden huomiointiin ja tukitoimien järjestelmälliseen toteuttamiseen. Teoksessa
Pessi ym. toim: Myötätunnon mullistava voima
Miltä tuntuisi tulla työpaikalle aamulla tietäen, että sinusta välitetään siellä? Tietäisit, että et ole työtovereillesi ja esimiehellesi vaihdettavissa oleva resurssi, vaan sinut nähdään kokonaisena ihmisenä, jolla
Vasalampi, Kati: Näin motivoit oppimaan
Teos tarjoaa tutkittua tietoa oppimismotivaatiosta ja sen tukemisesta. Motivaatio ei pysyvä piirre, vaan se muokkautuu jatkuvasti sekä omien mielensisäisten että ulkopuolisten tekijöiden vuorovaikutuksessa. Sopivalla ympäristöllä
Kupias & Peltola: Oppiminen työssä
Työssä oppimisesta ei saa tutkintotodistuksia, vaikka sen merkitys on huomattavasti suurempi kuin oppilaitoksissa opiskellessa. Se on työssä menestymisen ja onnistumisen kannalta ratkaisevaa. Jokaisen meistä olisi
Norrena: Oman oppimisen kapteeni
Itseohjautuvuus on avain koulumenestykseen kaikissa opettamisen tavoissa. Se on myös avain hyvinvointiin ja hyvään elämään aikuisiällä. Itseohjautuvuus on taito suunnata itseään kohti asetettua tavoitetta. Vaikuttaa
Päivänsalo: Oppimiskoodi – Kuinka oppiminen onnistuu
Miten oppimiseen varatun ajan voi käyttää parhaiten hyödyksi? Tepsiikö uudelleen lukeminen vai olisiko pikemminkin palautettava asioita mieleen muistin kätköistä? Mikä auttaisi keskittymään? Kuinka hiipunut motivaatio
Wenström, Sanna: Kaikilla vahvuuksilla – Opus laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa
Ihminen voi parhaiten, kun hän saa olla oma itsensä. Omien vahvuuksien tunteminen vahvistaa toiveikkuutta, resilienssiä ja myönteistä käsitystä itsestä osaajana. Laajaan vahvuusnäkemykseen kuuluu positiivisesta pedagogiikasta
Spännäri & Kallio: Viisaus – käyttäjän opas
Viisaus ei ole yhtä kuin älykkyys tai looginen ajattelu. Viisaus ei myöskään kartu automaattisesti iän myötä. Tämän käyttäjän oppaan luettuasi tiedät, mitä viisaus oikeasti on.
Lahtinen & Rantanen: Tunnetaidot opetustyössä – Opas haastaviin tilanteisiin
Kouluympäristö on täynnä tunteita. Tunteet ovat ratkaisevia koulun tärkeimmän tavoitteen eli oppimisen kannalta. Tunteiden voima on vahva niin oppilaiden motivoinnissa, toimintaan herättelyssä, itse oppimisessa kuin