Olet henkilöbrändi, halusit tai et. Kysymys on vain siitä, oletko valmis ottamaan vastuun ammatillisesta tulevaisuudestasi. Oman osaamisen näkyväksi tekeminen on mahdollisuus, jonka monet haluavat hyödyntää esimerkiksi oman firman perustamisessa tai yleensä asiantuntijuutensa rakentamisessa. Henkilöbrändi ja henkilöbrändäys ovat kaksi eri asiaa. Henkilöbrändi on luontaisesti syntynyt ammatillinen status, jolla ei ole arvoa, jos emme ole pystyneet hyödyntämään sitä. Henkilöbrändäys
on systemaattisesti oman ammatillisen statuksen kehittämistä, se on kanavavalintoja ja erilaisia työkaluja, joilla pyrimme viemään ammatillista elämäämme tiettyyn suuntaan.
Tarina sitoo yhteen tarkoituksesi, tehtäväsi ja tuottamasi asiakasarvon. Tarinoiden tarkoitus on synnyttää keskustelua, rakentaa luottamusta ja jättää muistijälkiä. Tarinan voima perustuu siihen, että kun pelkät faktat vetoavat vain järkeen, tarina vetoaa tunteeseen. Hyvä tarina kuvaa, miltä maailma näyttää tavoitetilassa unelmamme toteutuessa ja mikä on oma osuutemme tulevaisuudenkuvassa. Hyvä tarina sulattaa sydämen. Digitaalinen maailma huutaa kasvoja eriasioiden ja asiantuntemuksen edustajiksi. Jokainen toimiala ja siellä kilpailevat yritykset hyötyvät alansa henkilöbrändeistä. Hyviä henkilöbrändejä ovat esimerkiksi Mikko Hyppönen, Saska Saarikoski, Kirsi Piha, Jari Sarasvuo, Alf Rehn ja Esa Saarinen.
Henkilöbrändin rakentamisessa on kolme kulmakiveä: löydettävyys, haluttavuus ja merkittävyys. Kerro tarinoita, jaa osaamisesi hedelmiä, valaise saavutuksia ja vastaa kohderyhmäsi tärkeimpään kysymykseen – mitä hyötyä siitä on minulle. Sisältöstrategia kokoaa yhteen vaikuttajan tarkoituksen ja arvomaailman, näkymisen kohderyhmille ja niihin vaikuttamisen, tavoitteellisen tekemisen ja sen mittaamisen sekä jatkuvan kehittämisen. Tämän päivän vaikuttajat keräävät tilaajia ja seuraajia samaan tapaan kuin vanhat mediat levikkiä. Asiakasymmärrys on tärkeää: tiedänkö, mikä motivoi kohderyhmää ja mitä he haluavat? Sisältösuunnitelman pohjalta on hyvä rakentaa julkaisukalenteri, joka auttaa niin omaa kuin mahdollisen tiimi työskentelyä.
Henkilöbrändin toteutus ja taktiikat kappaleessa löytyy paljon erilaisia vinkkejä blogiteksteihin, artikkeleihin sosiaalisen median käyttöön ja hakukoneoptimointiin. Oman kohderyhmän käyttämiä termejä voi tutkia verkon avainsanatyökaluilla, tutustumalla heidän kielenkäyttöönsä ja testaamalla toimivia avainsanoja. Esimerkiksi julkaistessasi uuden videon, esityksen tai infografiikan nimeä se tärkeimmällä avainsanalla tai avainsanoilla. Oppaat myös ovat hyvä keino todistaa oma asiantuntijuus kohderyhmääsi kiinnostavista aihepiiristä. Suurin osa yrityksistä ja asiantuntijoista tekee kirjoittajien mukaan liian vähän sisältöjä, toistoja ja kanavia. On ymmärrettävä, että alle 10 prosenttia potentiaalista näkee viestimme. Jos heitämme tavaraa kerran verkkoon ja aktivoitujen määrä on 1 prosenttia, tarvitset paljon tekemistä, toistoa ja aktiivista osallistumista. 80 kolahdusta. Y1+Y3+B1+B2.
Artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen
Kirjan tiedot
Kurvinen, Jaakko & Laine, Tom & Tolvanen, Ville: Henkilöbrändi – Asiantuntijasta vaikuttajaksi, Alma Talent 2017, suositus**, 2 pistettä, ISBN 978-952-14-3166-1
Tekijänoikeudet. Tämä artikkeli on tarkoitettu vain yksityiseen omaan käyttöön, eikä tätä artikkelia saa hyödyntää mitenkään kaupallisesti. Tässä artikkelissa mainittujen kirjojen tekijänoikeudet kuuluvat niiden kustantajille ja/tai tekijöille. Tiimiakatemia Global Oy ja tämän artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen kehottavat ostamaan ja lukemaan tässä artikkelissa suositeltuja hyviä kirjoja.