Tämä kirja on kirjoitettu kaikille niille ihmisille, joita kiinnostaa kaupan uusimmat kehitystrendit ja tulevaisuuskuvat. Kirjassa kannustetaan kauppiaita perustamaan verkkomyymälöitä kivijalkamyymä-löiden rinnalle (tai päinvastoin). Näin he pystyvät paljon paremmin palvelemaan nykyisiä asiakkaitaan ja saavat uusia. Jos yritys tekee kauppaa vain yhdessä kanavassa, se menettää aina myyntiä ja joutuu jopa lopettamaan yritystoimintansa. Digijalkakauppa toimii sekä kivijalassa että verkossa. Kauppias on aktiivinen toimija sosiaalisessa mediassa ja taitava sisällöntuottaja.
Kirja on mielestäni mielenkiintoista luettavaa kaupan tulevaisuudesta, joka on mahdollisuuksia täynnä. Kirjoittajalla on monipuolinen kokemus sekä kaupan maailmasta että digitaalisesta avaruudesta. Kirja on mielestäni jopa jännittävää luettavaa ja samalla erittäin ymmärrettävää. Kaupat muuttuvat medioiksi, jotka tarjoavat voimakkaita, hauskoja ja tunnepitoisia elämyksiä. Niitä voivat olla moniaistilliset bränditarinat tai kineettiset tuotekokemukset. Myymälä voi toimia myös interaktiivisena ympäristönä, jossa voi tutustua tuote- tai palvelubrändien ekosysteemeihin. Myyminen ja ostaminen ei ole tässä keskeisiä, vaan myymälän tarkoituksena on tarjota voimakas brändikokemus, joka innostaa tai jopa kiihottaa ostosten tekemistä tarjolla olevissa myyntikanavissa tai kohtaamispisteissä. Elämykset tulevat ensin, ja vasta sen jälkeen kaupanteko.
Luvussa ”Kauppa on media” ensimmäisen kerran itselleni todella aukeaa esimerkiksi seuraavat käsitteet: Ostettua mediaa voivat olla radio-, lehti- ja hakukonemainonta. Omaa mediaa edustavat yrityksen nettisivut ja blogit sekä sosiaalisen median tilit. Ansaittua mediaa voivat olla ystävän suositukset, artikkelit ja uutisoinnit yrityksestä eri lehdissä tai nettikanavissa. Ja vielä neljäntenä on lainattu media. Niitä edustavat sosiaalisen median kanavat, joita ei voi pitää yrityksen omina medioina. Näissä alustoissa toimitaan niiden omistajien säännöillä, ja olemme aina ”vuokratulla maalla”. Esimerkkeinä Facebook, Twitter tai LinkedIn.
Muita kirjan lukuja ovat mm.: Kivijalkakauppa – myymälä on teatteri, Verkkokauppa on media, Omnichannel – Monikanavainen asiakaskokemus, Digijalkakaupan kolme esimerkkiä: Lankakauppa Titityy, Skeittikauppa Beyond, KOTO Designmarket. Ovatpa mielenkiintoisia. Sitten matkalla digijalkakaupaksi räjähtää ”Digijalkakauppakonseptin rakentaminen ja mallintaminen”: 1) Rakennus-elementit 2) toimintaympäristö 3) Mallinnus digijalkakaupan konseptista. Huikea mallinnus kuvioineen. Nyt ymmärrän. Ja olennaisena osana asiakasheimot, joiden jäsenten ostouskollisuuteen…taloudellinen menestys perustuu…Tämä kirja on selvästi väitöskirjasta meille tavallisille ihmisille tehty ymmärrettävä painos.
30 kolahdusta. Y1+Y2+Y3+A3+A2+A1+TV.
Artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen
Kirjan tiedot
Lehtonen, Timo: Digijalkakauppa, Timo Lehtonen 2021, suositus***, 2 pistettä, ISBN 978-952-93-7095-5
Tekijänoikeudet. Tämä artikkeli on tarkoitettu vain yksityiseen omaan käyttöön, eikä tätä artikkelia saa hyödyntää mitenkään kaupallisesti. Tässä artikkelissa mainittujen kirjojen tekijänoikeudet kuuluvat niiden kustantajille ja/tai tekijöille. Tiimiakatemia Global Oy ja tämän artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen kehottavat ostamaan ja lukemaan tässä artikkelissa suositeltuja hyviä kirjoja.