Perinteiset strategiatyön menetelmät ovat kriisissä. Taloudellisen analyysin luvut eivät varsinaisesti valehtele, mutta ne jättävät paljon oleellista kertomatta. Kirja on ensimmäinen suomenkielinen yleise-sitys kaikesta siitä, mitä meidän on mahdollista oppia asiakkaistamme, toimintaympäristöstämme ja omasta organisaatiostamme nopeasti muuttuvassa maailmassa, kun hyödynnämme monitieteistä lähestymistä. Nivomalla yhteen laadullista ja määrällistä analyysiä oivaltavalla tavalla voimme synnyttää huomattavasti parempia strategioita kuin kilpailijamme. Kirjan erityisenä kohderyhmänä ovat kehittä-misen ja strategiatyön ammattilaiset, jotka hyödyntävät esimerkiksi palvelumuotoilua. Kirja koostuu kolmesta osasta: 1) Miksi ja miten strategiatyö muuttuu 2) Miten ihmistä tutkitaan strategiatyössä 3) Tutkimuscase suomalaisen asumisen ideaalit.
Toimialakohtaiset ennusteet eivät enää kerro välttämättä siitä, mitä toimintaympäristössä on tapahtumassa. Kilpailu voi yllättää aivan uudelta taholta. Pystymmekö enää laatimaan hyvätasoisia strategioita? Moni pitää onnistuneena Richard Rumeltin kiteytystä strategian välttämättömästä ytimestä. Hänen mukaansa strategiasta täytyy löytyä seuraavat kolme seikkaa, jotta se voisi olla strategia: 1) diagnoosi, joka kuvaa täsmällisesti organisaation haasteen 2) valinnat, joita tehdään, jotta haasteesta selvitään 3) suunnitelma toimenpiteistä, joilla valinnat toteutetaan. Kaikkein vaikein osuus listassa on kohta yksi, diagnoosi.
Kaikkein yleisin ongelma, jota liiketoiminnassa ratkaistaan ihmistietein menetelmin, on kokonaan uuden kasvun tai uuden markkinan tunnistaminen. Ihmistieteillä saadaan myös näkökulmia asiakasuskollisuu-teen, segmentointiin, tarjoomaan, brändäykseen, liiketoimintamalleihin, palvelumalleihin ja myyntiin. Valtaosamerkittävistä liiketoiminnan muutoksista on epälineaarista. Se tarkoittaa, että liiketoiminnan perusteissa tapahtuu niin suuria siirtymiä, että niitä ei mitenkään voida ennustaa menneisyyden kehityksestä. Liiketoiminnassa ei ole enää olemassa itsestään selviä totuuksia. Esimerkiksi kirjoittaja haluaisi nähdä sen hotelliketjun käyttöaste-, myynti- tai vaikka asiakastyytyväisyysdatan, jolla olisi voinut ennustaa, että markkinaan tarvitaan ja siihen tulee syntymään Airbnb:n kaltainen toimija, joka kasvaa hetkessä maailman suurimmaksi majoittajaksi. Todella mielenkiintoinen kirja, jossa esitellään lopuksi yksityiskohtainen case-kuvaus (Suomen Asuntomessut) ihmistieteiden menetelmin tehdystä kaupallisesta strategisesta hankkeesta heti tutkimuksen valmistumisen jälkeen. 80 kolahdusta. Y1+Y3+J2+A3+A2+A1.
Artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen
Kirjan tiedot
Leskelä, Mikko: Bisnesantropologia ja muut ihmistieteet strategiatyössä, Alma Talent 2020, suositus**, 3 pistettä, ISBN 978-952-14-4170-7
Tekijänoikeudet. Tämä artikkeli on tarkoitettu vain yksityiseen omaan käyttöön, eikä tätä artikkelia saa hyödyntää mitenkään kaupallisesti. Tässä artikkelissa mainittujen kirjojen tekijänoikeudet kuuluvat niiden kustantajille ja/tai tekijöille. Tiimiakatemia Global Oy ja tämän artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen kehottavat ostamaan ja lukemaan tässä artikkelissa suositeltuja hyviä kirjoja.