Tuomilehto & Vornanen: Nukkumalla menestykseen

Uni vaikuttaa terveyteemme enemmän kuin haluamme uskoa. Unihäiriöt ovat nykyisin jo kansansairaus: nukumme vähemmän ja huonommin kuin koskaan aikaisemmin. Mutta ei hätää – on olemassa keinoja, joilla voi lisätä laadukkaan unen määrää. Nukkumalla menestykseen on systemaattinen opas kohti parempaa nukkumista. Unilääkäri Henri Tuomilehto aloitti työskentelyn unen parissa 15 vuotta sitten. Nukkuminen on ihmisen perustarve ja lähtökohtana on unen määrä ja laatu. On hyvä muistaa unen perustehtävät: energian tuottaminen, muistin vahvistaminen, oppimisen ja aineenvaihdunnan säätely. Jos uni ei vahvista niitä, ihmisen on hankalaa pysyä terveenä, menestyä tai edes pärjätä arjessa.

Unilääkärinä kirjoittaja korostaa, että liikunta, terveellinen ruokavalio ja uni muodostavat yhdessä pyhän kolminaisuuden, jossa unen rooli on merkittävä. Jos ei pysty liikkumaan, pystyy silti nukkumaan ja syömään hyvin. Jos syö epäterveellisesti, voi silti liikkua ja nukkua. Mutta jos ei nuku kunnolla, ei jaksa liikkua eikä noudattaa suositusten mukaista ruokavaliota. Väsyneenä alkaa helposti napostella ja hamuta hiilihydraatteja. Unen aikana elimistössämme tapahtuu paljon hyödyllisiä hormonaalisia ja aineenvaihdunnallisia toimintoja. Unen aikana aivot prosessoivat tietoja mikä parantaa muistia ja oppimista.

Uni muodostuu eri vaiheista eli kevyestä unesta, keskisyvästä unesta ja syvästä unesta. Viimeinen vaihe on REM-uni, jolloin nähdään unia. Unen vaiheet muodostavat unisyklin, joka kestää 90 minuuttia. Kun kaikki vaiheet on käyty läpi, sykli pyrähtää ympäri. Syklien määrä riippuu siitä, montako tuntia ihminen nukkuu. Nukkuvalla ihmisellä ei ole käsitystä siitä, miten univaiheet vaihtuvat, tämä tapahtuu tietämät-tämme. Unen aikana ihmisen sykkeet vaihtelevat esimerkiksi 30 ja 120lyönnin välillä. Unilääkärin asiakkaat ovat olleet ihmeissään siitä, kuinka korkea syke voi olla nukkuessa.

Tietoyhteiskunnan vaateet laittavat aivot koetukselle. Uni on välttämätön aivojen terveydelle, jotta aivojen energiavarat täyttyisivät. Nukkuessa opitaan, jäsennellään ja käsitellään tietoa, joka päivän aikana on hankittu. Uni on luonnon omaa dopingia. Jos lisää nukkumista tunnilla, vähentää rasitusvammojen riskiä 30-40 prosentilla. Esimerkiksi lisätunti unta nostaa urheilijalle hyödyllisiä hormonipitoisuuksia, kuten testosteronia ja kasvuhormonia 5-10 prosentilla. Jokaisen meistä on ymmärrettävä unen merkitys. Siksi tämä kirja on tärkeä osa oppimistamme.

40 kolahdusta. Y1.

Artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen


Kirjan tiedot

Tuomilehto, Henri & Vornanen, Jouni: Nukkumalla menestykseen, Tammi 2019, suositus**, 1 piste, ISBN 978-952-04-3115-0

Tekijänoikeudet. Tämä artikkeli on tarkoitettu vain yksityiseen omaan käyttöön, eikä tätä artikkelia saa hyödyntää mitenkään kaupallisesti. Tässä artikkelissa mainittujen kirjojen tekijänoikeudet kuuluvat niiden kustantajille ja/tai tekijöille. Tiimiakatemia Global Oy ja tämän artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen kehottavat ostamaan ja lukemaan tässä artikkelissa suositeltuja hyviä kirjoja.

Johannes Partanen

Johannes Partanen

Artikkelin kirjoittaja on intohimoinen lukija, opetusneuvos ja Tiimiakatemian perustaja. Urallaan tiimioppimisen ja tiimivalmentamisen kehittäjänä Johannes on ammentanut kirjoista lukemattomia ideoita ja ajatuksia työhönsä.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.