Kirjassa kuvataan brändin kirkastuksen kehittämisprosessi, jolla yritys ottaa brändinsä haltuun ja tekee siitä vahvan kilpailukeinon. Prosessissa on kolme vaihetta: ensin määritellään, mitä viestitään, sitten annetaan viestille sielu ja muoto ja lopuksi mietitään, miten koko juttu kerrotaan eteenpäin nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille yrityksen tärkeimmissä kohtaamispisteissä.
Brändin kirkastuksella otamme liiketoiminnassamme harppauksen seuraavalle tasolle. Se motivoi omistajia, innostaa henkilökuntaa ja auttaa asiakkaita erottamaan yrityksen kilpailijoista. Brändin rakennus alkaa yrityksemme sisältä. Se on oltava ensin merkityksellinen meille itsellemme ja sitten se vasta on merkityksellinen asiakkaalle.
Meillä on tietoa ja taitoa ja ainutlaatuinen tarina ja historia. Mitä perustajat ajattelivat yritystä perustaessaan? Millaiseen maailmaan ja markkinatilanteeseen se syntyi? Mitkä olivat perustajien taustat ja elämäntilanteet silloin kun yrityksemme syntyi? Silloin vuosia sitten ja myöhemmin toiminnan muuttuessa? Entä tunne yhteenkuuluvuudesta, toimintatavat ja tulos?
Vaihe 1
Brändin kirkastuksessa on kolme osiota. Ensimmäinen vaihe on Brändin ytimen kiteytys. Ensimmäinen vaihe käydään läpi henkilöstön kanssa yhdessä tai kahdessa työpajassa (yksi työpaja 3-4 tuntia). Aiheet: Tarkoitus, visio, missio, arvot, strategia, asiakkaat, kilpailijat, asemointi, lupaus. Kysymyksiä on pitkä lista, joista voimme valita ne, joille on tarvetta.
Vaihe 2
Toisen vaiheen Brändin muotoilussa määritellään, miltä brändi näyttää, kuulostaa, tuntuu ja maistuu. Ulkoinen olemus päivitetään vastaamaan lupausta. määritellään brändille (uusi) muoto ja kirjoitetaan yrityksen tarina ja hissipuhe. Yritykselle luodaan ilme ja olemus eri kohtauspisteisiin, kuten nettiin, esityksiin ja esitteisiin. Lopuksi kaikki kootaan yrityksen graafisiin ohjeisiin.
Vaihe 3
Kolmannessa vaiheessa brändi jalkautetaan käytännössä yrityksen strategisesti tärkeimpiin kohtaamis-pisteisiin, joissa asiakas kohtaa yrityksen. Samalla tarkistetaan myynnin työkalut ja brändin merkitys päivitetään niihin. Vastuu brändistä kuuluu kaikille. Siksi on hyvä tehdä brändikirja. Hyvä kirja minkä tahansa brändin kirkastamiseen.
50 kolahdusta. B1+B2.
Artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen
Kirjan tiedot
Ruokolainen, Pekka: Brändikäsikirja – Näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen, Kauppakamari 2020, suositus**, 1 piste, ISBN 978-952-246-652-5
Tekijänoikeudet. Tämä artikkeli on tarkoitettu vain yksityiseen omaan käyttöön, eikä tätä artikkelia saa hyödyntää mitenkään kaupallisesti. Tässä artikkelissa mainittujen kirjojen tekijänoikeudet kuuluvat niiden kustantajille ja/tai tekijöille. Tiimiakatemia Global Oy ja tämän artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen kehottavat ostamaan ja lukemaan tässä artikkelissa suositeltuja hyviä kirjoja.