”Kiinnitä huomio kulttuuriisi. Kulttuuri on kaikkein tärkein asia.” Näin suunnilleen kirja alkaa. Kulttuuri ei ole sama kuin yrityksen missiolauseke; et voi sitä vain todeta ja se pysyy ikuisesti. Jos meillä on vahva kulttuuri ja sellainen tuote, jota kukaan ei halua, epäonnistumme. Mutta jos tutkimme asiaa syvällisemmin, kulttuuri voi muuttaa kokonaisten toimialojen ja sosiaalisten systeemien käyttäytymistä. Tässä laajemmassa merkityksessä kulttuuri on vahva voima maailmakaikkeudessa. Kaikki organisaatiot eivät tänään palkkaa johtajia vaan valmentajia. Valmentajat murtavat raja-aidat ja antavat ihmisten tehdä itse työnsä hyvin.
Läpimurtoideat ovat perinteisesti vaikeasti johdettavia kahdesta syystä: 1) innovatiiviset ideat epäonnis-tuvat paljon useammin kuin onnistuvat 2) innovatiiviset ideat ovat aina valtavirrasta poikkeavia ennen kuin ne onnistuvat. Jos jokainen voisi heti ymmärtää niitä, ne eivät olisi innovatiivisia. Mitä me olemme ei ole vain meidän arvomme, jotka ovat seinätauluina vaan se on mitä me teemme. Mitä me teemme on se mitä me olemme. Tämä kirja auttaa meitä tekemään asioita mitä meidän on tehtävä ollaksemme sitä mitä me haluamme olla.
Kulttuurit pyrkivät heijastelemaan johtajien arvoja. Kaikkein tärkein asia minkä tahansa yrityksen kulttuurissa on se, että ihmiset välittävät toisistaan. Kulttuuri alkaa siitä, että päätät, mitä arvostat kaikkein eniten. Sen jälkeen sinun täytyy auttaa jokaista organisaatiossasi harjoittamaan sellaista käyttäytymistä, joka heijastelee noita arvoja. Jos arvot osoittautuvat epäselviksi niitä on muutettava.
Kun kulttuurista puuttuu tärkeitä elementtejä, on niitä lisättävä. Lopuksi on kiinnitettävä huomiota yrityksesi ihmisten käyttäytymiseen, mutta vielä enemmän on kiinnitettävä huomiota omaan käyttäytymiseesi. Kuinka se vaikuttaa kulttuuriimme? Oletko henkilö, joka haluatkin olla? Tätä tarkoittaa suurenmoisen kulttuurin luominen. Tätä tarkoittaa liiderinä oleminen.
40 kolahdusta. Y1+Y2+Y3+J1+J2.
Artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen
Kirjan tiedot
Horowitz, Ben: What You Do Is Who You Are – How to Create Your Business Culture, William Collins 2019, suositus*, 2 pistettä, ISBN 978-0-00-835611-8
Tekijänoikeudet. Tämä artikkeli on tarkoitettu vain yksityiseen omaan käyttöön, eikä tätä artikkelia saa hyödyntää mitenkään kaupallisesti. Tässä artikkelissa mainittujen kirjojen tekijänoikeudet kuuluvat niiden kustantajille ja/tai tekijöille. Tiimiakatemia Global Oy ja tämän artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen kehottavat ostamaan ja lukemaan tässä artikkelissa suositeltuja hyviä kirjoja.