Joustavasti ja pitkäjänteisesti tuettu oppimispolku on tärkeää jokaiselle lapselle ja nuorelle. Tämä käsikirja tarjoaa käytännönläheistä apua yksilöllisten tuen tarpeiden huomiointiin ja tukitoimien järjestelmälliseen toteuttamiseen. Teoksessa tarkastellaan laadukkaan pedagogisen suunnitelmien laadintaa ja suunnitelmien viemistä arjen työkaluiksi. Kirjassa käydään läpi tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen, tunnesäätelyn ja hahmottamisen vaikeuksia. Lisäksi pureudutaan lukemisen ja kirjoittamisen sekä matemaattisten taitojen valmiuksiin. Teos on suunnattu kaikille perusopetuksen ja toisen asteen opettajille, ohjaajille ja rehtoreille sekä vanhemmille.
Kirja pohjautuu taitoajatteluun. Lapsilla ja nuorilla on paljon valmiuksia ja taitoja. Taidot kehittyvät silloin, kun niitä harjoitellaan. Yksi tärkeistä teemoista on ratkaisukeskeisyys. Sitä ei kokonaisuutena käsitellä erikseen, vaan se kulkee punaisena lankana läpi kaikkien kirjan pedagogisen tukemisen osa-alueiden. Ratkaisukeskeisyys lähtee jo koulun johtamisesta ja kuuluu erottomasti koulun toimintakulttuuriin. Ratkaisukeskeisyyden tulee olla vahvasti käytössä myös jokaisen lapsen ja nuoren kanssa toimiessa. Kirjan lukemisen jälkeen tiedät paljon vahvuusperustaisesta pedagogisesta tukemisesta ja ymmärrät, mitä on monien koulussa näyttäytyvien pulmien ja taitopuutteiden taustatalla.
Kirja jakaantuu kuuteen osaan:
1) Pedagogisen tukemisen perusteet
2) Tarkkaavuus ja tarkkaavuuden pulmat
3) Toiminnanohjausjärjestelmä ja sen toiminnan vaikeudet
4) Tunnesäätelyn taidot ja vaikeudet
5) Hahmottamisen taidot ja vaikeudet sekä
6) Oppimisen vaikeudet.
Jokaiseen jaksoon liittyy laaja käytännön tukea ja neuvoja käsittelevä osio, josta jokainen lukija voi löytää hyviä tutkittuja monipuolisia ideoita omaan käytännön työhönsä. Suomessa meillä painotetaan vahvasti akateemisia taitoja, kun taas joissakin kulttuureissa painotetaan arjentaitoja tai kädentaitoja, jotta henkilöllä on mahdollisuus toimeentuloon ja perheen elättämiseen. Kirja tarjoaa molempia sopivassa suhteessa. Hienoa, kun kirjassa suositellaan käytettäväksi myös oppilaitten kanssa pedagogista karttaa, joka muistuttaa Cunninghamin oppimissopimusta kysymyksineen.
70 kolahdusta. Y1.
Artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen
Kirjan tiedot
Sandberg, Erja: Pedagoginen tuki – Perusopetuksessa ja toisella asteella, PS-kustannus 2021, suositus**, 3 pistettä, ISBN 978-952-370-098-7
Tekijänoikeudet. Tämä artikkeli on tarkoitettu vain yksityiseen omaan käyttöön, eikä tätä artikkelia saa hyödyntää mitenkään kaupallisesti. Tässä artikkelissa mainittujen kirjojen tekijänoikeudet kuuluvat niiden kustantajille ja/tai tekijöille. Tiimiakatemia Global Oy ja tämän artikkelin kirjoittaja Johannes Partanen kehottavat ostamaan ja lukemaan tässä artikkelissa suositeltuja hyviä kirjoja.